Het godeneiland - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van Hans Linschoten - WaarBenJij.nu Het godeneiland - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van Hans Linschoten - WaarBenJij.nu

Het godeneiland

Door: Hans van L

Blijf op de hoogte en volg Hans

09 Maart 2014 | Indonesië, Sanur

Bali is echt een Godeneiland, want 85% van de Balinezen is Hindoe en ze zijn een groot deel van de dag en hun leven bezig met offers brengen, godenverering, bidden en tempelbezoeken (daarom laten ze de Javanen het zware werk doen) Het levensdoel is gericht op reïncarnatie en het bezweren van demonen.
Na gisteren een lekker rustdagje met zee-en zwembad zijn de Suma-six vandaag vertrokken met een eigen busje met chauffeur en gids om meer van Bali te bekijken. We hebben eerst de mooie tempel Tirtha Empul in Tampaksiring bekeken en toevallig was het De Dag van de Reiniging. Honderden Hindoes gingen achter elkaar aan een vijver in, gingen kopje onder en vervolgden hun weg ( op de Efteling wachtmanier heen en weer) naar het hart van de tempel , waar een hogepriester met een belletje voorging in gebed. De mensen hadden twee stel kleren bij zich en na de ceremonie werd er gezellig met de familie gegeten. Een heel bijzonder ritueel voor ons om mee te maken. Daarna via de prachtige natuurlijke omgeving naar een onderweg lunchplek en op naar Ubud, de kunstenaarsstad van Bali, waar honderden kraampjes dezelfde blingblindingen, beelden en T-shirts verkopen.
Aansluitend naar het Apenbos, waar veel wilde Makaken in een tempelpark rondlopen, die erg geinteresseerd zijn in elk voedsel dat je mee hebt, maar bij voorkeur een lekker banaantje. De apen zijn niet agressief, omdat er ruim voldoende voedsel voor hen beschikbaar is.
Daarna bracht onze chauffeur ons naar De tempel in Zee:
Tanah-Lot, waar we de zonsondergang wilden zien. De hele dag mooi weer, maar net de laatste 10 minuten schoof bewolking voor de zon en waren de honderden bezoekers toch wel wat teleurgesteld. Het prachtige tempelcomplex bestaat uit meerdere tempels die op hoge rotsen in zee gebouwd zijn en die bij eb van dichtbij te bekijken zijn. Weer een vakantietoppertje.
Zo meteen eerst maar een douchen en dan nog lekker op de veranda zitten.

Tot de volgende

• 09 Maart 2014 - 20:24

Jack En Lies:

Met genoegen jullie verslagen gelezen. Een prachtige maar ook zeer gevulde en gevarieerde reis.
    Wat een mooie en totaal andere wereld!!
    Nu nog heerlijk bijkomen op het prachtige Bali.
    Geniet nog lekker en een heel goede terugvlucht voor later.
    Groet van Jack en lies.

• 09 Maart 2014 - 21:19

Karla:

Zo, de laatste daagjes! Vergeet in alle drukte niet TE GENIETEN! Xxx

• 10 Maart 2014 - 08:19

Eduard En Boudien:

Wat een prachtige ervaringen weer
    Later, als het fotoboek klaar is, nog maar us opnieuw van genieten
    Fijne dagen nog
    Goede vlucht en happy landing!

• 10 Maart 2014 - 19:41

Ingrid Van Linschoten:

Hallo Hans en Bea,

Wat zijn die weken snel gegaan. Wat hebben jullie veel beleefd. Wanneer jullie eind deze week thuiskomen zijn jullie wel aan vakantie toe!

Groet en goede vlucht terug. Flink klapwieken.

Ingrid.

• 10 Maart 2014 - 22:06

Hermina En Henk:

Wat een wereld daar... geweldige verhalen, en leuk om te lezen.
    Nog even genieten voordat jullie weer thuis komen.
    Kwam Laura tegen met Bella, en de hond vertelde mij dat ze jullie missen, maar dat er goed voor haar gezorgd wordt :)
    Voor straks: een goede reis terug en welkom thuis!
    groetjes uit Stiens
    Hermina en Henk.

• 11 Maart 2014 - 16:39

Rob:

Wat een eiland, prachtig, dat was de lange reis wel waard. Als jullie straks terug komen, wacht jullie een prachtig voorjaar hier. Gewoon doorgaan met genieten dus.

Rob.

Hans

Bea en Hans van Linschoten( 59 en 61 jaar oud) vanuit Leeuwarden (FR) In de donkere wintermaanden even lekker weg, deze keer naar de Parel van Smaragd. Zo zijn we ondertussen in die periode van het jaar in Egypte, Zuid-Afrika, Thailand( beaenhansinthailand.waarbenje.nu) Mexico eo en Sri Lanka geweest (beaenhansinsrilanka.waarnbenje.nu) en dat bevalt ons erg goed.

Actief sinds 27 Jan. 2014