Daar zijn we weer - Reisverslag uit Bukittinggi, Indonesië van Hans Linschoten - WaarBenJij.nu Daar zijn we weer - Reisverslag uit Bukittinggi, Indonesië van Hans Linschoten - WaarBenJij.nu

Daar zijn we weer

Door: Hans van L

Blijf op de hoogte en volg Hans

25 Februari 2014 | Indonesië, Bukittinggi

Ja, daar zijn we weer, dat zeggen we een paar keer per dag tegen de andere groepen Nederlanders, die ook een rondreis doen. Een groep van Fox en van Djoser. Ongetwijfeld zijn de high- lights en lunchplaatsen van de reis voor elke reisorganisatie ongeveer hetzelfde. We hebben als kleine groep wel het oordeel dat we wat flexibeler zijn. Als we wat leuks zien, stoppen we en bekijken we eea.
Na het eiland Samosir verlaten te hebben, hebben we onderweg bij een ananasplantage de heerlijkste ananas ooit gegeten. We hebben de witte kalkrotsen ( klein Pamukkale) bewandeld (zal over 5 jaar wel niet meer kunnen) In het overnachtings-hotel (trouwens hele leuke lodges) hebben we gegeten en gedronken. Er waren, let wel, in totaal 3! biertjes beschikbaar.
De volgende dag een prachtige kruidentuin met kardamon,vanille, kaneel,kurkuma,cacao,pinda's en ga nog maar even door.
En dan een groots moment: we stappen over een lijn op een straat gekalkt: DE EVENAAR en worden meteen omringd door verkoopmuggen als een zwerm om ons heen. Toch maar een T-shirt gekocht. In de bus krijgen we officiele oorkonde uitgereikt. Ik denk, dat we er nu echt bij horen...
Het was wel een lange, lange dag. De wegen zijn af en toe vreselijk slecht, met grote gaten en stukken weggeslagen weg door aardverschuivingen en vulkaanuitbarstingen. Met een gemiddelde snelheid van 30 km/uur schiet het natuurlijk niet op, maar het is vakantie, dus so what
De overweldigende groene natuur en de leuke kleine stops bij de plaatselijke bevolking maken echter heel veel goed. Altijd een lach op de gezichten en " hello mister, how are you" We hebben al meerdere interviews gegeven aan leerlingen van de lagere en middelbare school om hun Engels te oefenen. Ik heb geen vieze of hongerige mensen gezien, maar vooral erg veel witte tanden.
Vandaag begon een groep van ongeveer 60 leerlingen met zwemles in ons hotelzwembad. Naar goede moslimgewoonte allemaal een grote broek en shirt aan. Onze reisleider heeft onze vlucht naar Jakarta bevestigd ( gaan we morgen heen)
Via zilversmeden en weverijen zien we een bos vol bomen met kalongs ( grote vleerhonden) die we natuurlijk even moeten fotograferen, door dwars door en over de smalle dijkjes van de sawa, waar de rijst groeit, naar een hut te lopen, om zo dicht mogelijk bij te komen. Na de bezichtiging van het grote prachtige paleis van de Hindoe-koning in Batusangkar gingen we lunchen
( ja hoor, daar zijn we weer) en aansluitend koffiedrinken in een koffiebranderij annex kruidentuin.
Meteen maar even zwemmen en dan maken we ons op voor het avondeten.
Nou, zo ben je weer even bij gepraat
Morgen vliegen we van Padang naar Jakarta, waar we als zestal, nu ervaren Sumatragangers, samengevoegd worden met een drietal echtparen die als nieuwelingen uit Nederland de rondreis Java en Bali doen. Van de belevenissen van deze 12 mensen hoor je binnenkort, hoop ik, meer...

ps dank voor je reacties

• 25 Februari 2014 - 13:23

Karla En Hoeke:

Dat klinkt weer mooi allemaal. Op naar het mooie Java, waar de mensen nog vriendelijker zijn! Geniet ze! X ons

• 25 Februari 2014 - 16:34

Eduard En Boudien:

We genieten van de verhalen!
    Bea, jij bent wereldberoemd in Luwadden! Je staat in de wijkkrant!
    Veel plezier maar weer.

• 25 Februari 2014 - 16:55

Hans En Jo:

Hallo (nu nog) Sumatraantjes,
    Wat weer een leuk reisverslag, had alweer genoten van een paar mooie foto's. Wat hebben jullie al weer veel gezien en wel lekker dan met een klein reisgezelschap. Was het vechten om de biertjes? We hopen dat jullie morgen een goeie vlucht hebben en kijken uit naar de verhalen op Java.
    Hopen gauw weer wat te horen. Adoe dan.

• 25 Februari 2014 - 20:44

Froukje:

Weer een super verhaal. Nu lekker naar Java, is ook echt bijzonder, vooral de treinreis is indrukwekkend.
    Goede vlucht en tot de volgende belevenis.

• 28 Februari 2014 - 04:20

Johan En Tiny Gosselink:

Hans en Bea ik kan alles beamen het is zeker een prachtige reis en we hebben het leuk met elkaar,
    Groetjes Johan en Tiny jullie gepensioneerde medereizigers

• 05 Maart 2014 - 16:29

Anneke Van Linschoten:

EinpPdelijk heb ik het een beetje door,Rob heeft het uitgelegd.gefeliciteerd met je broerPa nogniet fit

Heeft veel pijn in zijn gekneusde kuit Veel plezier verder . prima kassie doei